Odwiedzin 34206499
Dziś 2889
Wtorek 7 grudnia 2021

 
 

Forum: Życie w Szwecji - Przepisy dotyczące pobytu w Szwecji

 
 

Pokaż wpisy
AutorPrzepisy dotyczące pobytu w Szwecji
marek1984


Wpisów: 2
Od: 2021-10-20
2021-10-20 12:08
Witam ! Czy ktoś mógłby w końcu rzetelnie wytłumaczyć w którym momencie można przerwać to błędne koło związane z uzyskaniem personnummer w Szwecji ? Bo teraz tak: żeby wystąpić o personnummer muszę być zatrudniony w Szwecji ale żeby dostać pracę muszę mieć personnummer i żeby dostać pensję muszę mieć konto w banku a tam muszę mieć personnummer. Następnie żeby zarejestrować się w MV muszę mieć pracę i adres do tego dochodzi jeszcze Försäkringskasan. Od czego trzeba zacząć bo to wygląda na kwadraturę koła nie do przebrnięcia. I żeby wynająć mieszkanie też pewnie muszę mieć personnummer a prawie o wszystkiego muszę mieć jakiś adres. Od którego urzędu zacząć jeśli przyjechałem do Szwecji aby tu zostać na stałę i pracować ? Bardzo proszę o rzetelny opis całej procedury krok po kroku.
  Profil uzytkownika: marek1984     
Poważny temat! Ten temat został oznaczony jako poważny. Oznacza to, że autor oczekuje poważnej dyskusji lub odpowiedzi na pytanie.
prawda123


Wpisów: 190
Od: 2018-10-11
2021-10-20 13:36


To jest kwadratura koła. Wracaj skad przyjechałeś,póki jeszcze możesz.
  Profil uzytkownika: prawda123     
Bigos2


Wpisów: 16
Od: 2021-09-08
2021-10-20 15:41
Zeby dostac prace nie potrzebujesz personnummer.

Przysluguje ci samordningsnummer ktor mozesz dostac w arbetsformedlingen albo trafikstyrelsen. Dzieki niemu mozna otwozyc konto w banku(ograniczone) i inne sprawy zalatwic.
  Profil uzytkownika: Bigos2     
Bartender
▁ ▂ ▃ ▄ ▅ ▆ ▇ █


Wpisów: 2700
Od: 2017-03-11
2021-10-20 16:09
A po co chcesz się rejestrować w MV? Jeśli jesteś Polakiem, to nie masz takiego obowiązku.

PN jest najważniejszy, dużo ważniejszy niż meldunek. Bez PN trudno cokolwiek w Szwecji zrobić.

  Profil uzytkownika: Bartender     
kawaler


Wpisów: 11195
Od: 2008-10-01
2021-10-20 16:20
Juz tak nie narzekaj, nie choodzi tu o paragraf 22,
bo dla niepobytowców jest prowizoryczny PESEL.

Jeszcze niedawno zeby zostac na stale w Szwecji dziesiatki tysiecy Polek musialy sypiac z jakimis malo atrakcyjnymi starymi Szwedami czy Arabami i znosic ich chimery przez dwa lata.
  Profil uzytkownika: kawaler     
mcmrbygg11


Wpisów: 404
Od: 2018-04-14
2021-10-20 17:21
Teoretycznie żeby dostać pn nie musisz mieć umowy o pracę.
  Profil uzytkownika: mcmrbygg11     
Anna ZM


Wpisów: 348
Od: 2011-10-25
2021-10-20 17:45
1.Jako Polak nie musisz mieć żadnego numeru, aby otrzymać pracę. Możesz zacząć pracować zaraz po przyjeździe do Szwecji ponieważ masz prawo pracy jako obywatel unii.

2. Po podpisaniu umowy o pracę posługując się polskim peselem lub datą urodzenia powinieneś starać się o numer tymczasowy, czyli samordningsnummer lub stały, czyli personnummer.
Zależy to od tego na jaki okres będzie podpisana umowa o pracę. Aby otrzymać stały numer musisz mieć umowę gwarantującą pracę na okres conajmniej 1 roku.

3. Do urzędu migracyjnego nie musisz się rejestrować, to już dawno zniesiono.

4. Po otrzymaniu jednego z tych numerów powinieneś zarejestrować się w kasie chorych, czyli forsäkringskassa. Dobrze jest też zapisać się do kasy bezrobocia, czyli akassa.

5. Konto w banku możesz założyć mając nawet numer tymczasowy i umowę o pracę. Różne banki mają różne wymagania. Jeżeli nie zdążysz założyć konta do pierwszej wypłaty, to pracodawca może wypłacić ci pensję na konto w Polsce.
Pamiętaj, żeby otrzymać specyfikację wypłaty.
Jest to BARDZO WAŻNE.
  Profil uzytkownika: Anna ZM     
alwa12


Wpisów: 10928
Od: 2015-08-26
2021-10-20 19:45
Dla scislosci jesli chodzi o dostanie PN, to najkrotsza
umowa o prace 1 rok i 1 dzien.
  Profil uzytkownika: alwa12     
Anna ZM


Wpisów: 348
Od: 2011-10-25
2021-10-20 22:14
Dziękuję Alwa za podpowiedź
  Profil uzytkownika: Anna ZM     
pati_sko


Wpisów: 8777
Od: 2006-05-15
2021-10-20 23:41
- "żeby wystąpić o personnummer muszę być zatrudniony w Szwecji"

skatteverket informuje:

"Du som har flyttat till Sverige från ett annat land och som planerar att bo här i minst ett år ska i de flesta fall vara folkbokförd här. Att vara folkbokförd betyder att du är registrerad som bosatt i Sverige. I folkbokföringen registreras uppgifter om dig som till exempel adress, födelsetid, namn och civilstånd. När du blir folkbokförd första gången i Sverige får du ett personnummer. Det är Skatteverket som beslutar om du uppfyller förutsättningarna för att bli folkbokförd."

i dalej urzad podatkowy informuje na jakiej podstawie, mozesz dostac meldunek w Szwecji




- "żeby dostać pracę muszę mieć personnummer"

skatteverket donosi:

"Som medborgare i ett EU- eller EES-land har du alltid rätt att vistas och arbeta i Sverige i tre månader.
Du kan alltså arbeta i Sverige även om du inte har ett personnummer.

Om du saknar personnummer och ska arbeta i Sverige kan du ansöka om preliminär A-skatt. Det gör du genom att fylla i blanketten SKV 4402 och skicka in den till Skatteverket. När du får A-skatt får du också ett samordningsnummer. "



https://www.skatteverket.s e/
  Profil uzytkownika: pati_sko     
marek1984


Wpisów: 2
Od: 2021-10-20
2021-10-24 18:27
Dziękuję za ostatnią odpowiedź Skatteverket i innym jednak nie wyczerpują one tematu. Bardzo chciałbym dowiedzieć się jaka jest kolejność załatwienia spraw jeśli mam zamiar starać się o pobyt stały w Szwecji na podstawie podjętej tam pracy zawodowej ( przepisy i procedura po 2021 r. ). Dodam że planuję tu zostać na stałę. Czytam bardzo dużo opini i jest wiele sprzeczności . Chcę po prostu wiedzieć gdzie mam zacząć czy w Migrattionsverket czy w Skatteverket czy muszę rejestrować się oprócz tego w Folkbokföringen czy nie. Czy do puki nie dostanę Personnummer to czy do tego czasu mogę mieć samordingsnummer. Co mogę dalej załatwić na SN. a do czego muszę mieć PN. Co potrzebuję aby wynająć mieszkanie i do czego potrzebuję mieć adres. Co daje rejestracja w A-Kasan. Proszę o sensowne odpowiedzi na te pytania. Mogą być po polsku albo på svenska.
  Profil uzytkownika: marek1984     
Kontener


Wpisów: 289
Od: 2020-04-26
2021-10-24 19:01
jeszcze ci k..wa mało?
skoro znasz szwedzki to po kiego ch..a tutaj dupę zawracasz?
  Profil uzytkownika: Kontener     
alwa12


Wpisów: 10928
Od: 2015-08-26
2021-10-24 19:32
Marek, przeczytaj jeszcze raz wpis AnnyZ i Pati

Tam masz wszystko co, jak i dlaczego.

A-kassan to ubezpieczenie na wypadek bezrobocia
Oplacajac skladki miesieczne to po roku pracy jak ja stracisz, to dostajesz zasilek dla bezrobotnych
w wysokosci 80% brutto od Twoich zarobkow brutto

a po pol roku naleznosci gdy staniesz sie bezrobotnym
t0 50% brutto od zarobkow brutto.

Pelna A-kassan wyplacana jest przez chyba 450 dni

Niech mnie ktos poprawi bo w tym punkcie nie jestem
pewna.

Marek, jestes obywatelem Unii i Ciebie nie dotyczy
Migrationverket - zadnej zgody z tego urzedu
nie potrzebujesz, ani zadnych dokumentow tam nie
skladasz.

Ciebie dotyczy :

znalezienie pracy i wystapienie o SN

Jesli znajdziesz prace na 1 rok i 1 dzien- taka umowe
to odrazu wystepujesz o PN w Skatteverket

Z SN mozesz zalozyc konto w banku

Przeczytaj jeszcze raz wpisy wyzej no i staraj sie
o mieszkanie, albo niech pracodawca zalatwi Ci
lokum i da adres
  Profil uzytkownika: alwa12     
alwa12


Wpisów: 10928
Od: 2015-08-26
2021-10-25 01:48
Z SN, czyli z tymczasowym numerem personalnym mozesz
zapisac sie do Försäkringskassan F-kassan, to jest
konieczne, bo jest to Twoje ubezpieczenie zdrowotne

Zapisanie sie jest bezplatne.

Gorzej jest z mieszkaniami, napewno nie dostaniesz
mieszkania z pierwszej reki, a wynajm z drugiej
kosztuje kilkanascie tysiecy koron miesiecznie

I poza tym wynajmujac takie mieszkanie nie zawsze wynajmujacy chce dac meldunek.
Jeslibys trafil na taki wynajm to dopilnuj umowy z wlascicielem, najkrotrzy okres wymowienia mieszkania to
miesic i to masz miec zaznaczone w umowie na pismie.

Wynajmujacy musi miec zgode wlasciciela domu na wynajm


Dlatego wczesniej Ci pisalam zeby pracodawca zalatwil Ci lokum i udostepnil adres, bo wtedy mozesz oficjalnie
sie zameldowac.


Jakbys dostal z mety umowe na stala prace, lub na rok
i jeden dzien to mozesz od razu wystepowac o staly numer PN, ale i tak bedziesz czekac kilka miesiecy zanim Ci go przyznaja- tu jest biurokracja.

Do PN potrzebujesz miec meldunek

To takie wariackie kolko, i duzo ludzi ma koszmary
nocne z tego powodu.

Najwazniejsze to praca, a potem jakos wszystko sie
ulozy, wczesniej czy pozniej, ale jednak.
W koncu nie Ty pierwszy i nie ostatni co przez to bedziesz brnac- jakos inni sobie radza.
  Profil uzytkownika: alwa12     
pati_sko


Wpisów: 8777
Od: 2006-05-15
2021-10-25 11:34
"Gorzej jest z mieszkaniami, napewno nie dostaniesz
mieszkania z pierwszej reki, a wynajm z drugiej
kosztuje kilkanascie tysiecy koron miesiecznie"


z tego co widac na necie, zalezy od spoldzielni. niektore akceptuja SN.



nie mieszkam ani nie mieszkalam w
hyresrätt - wiec nie bedzie potwierdzone wlasnym doswiadczeniem
ale slyszalam ile moze kosztowac wynajem mieszkania "z pierwszej reki".
w Sztokholmie.



i tu pytania Alwo. do Ciebie.
skoro piszesz, ze mieszkanie z drugiej reki kosztuje kilkanasie tysiecy koron miesiecznie to ile kosztuje (wedlug Ciebie) z pierwszej?

i drugie pytanie, zblizone do pierwszego.

dzieki tematowi "Jak się odwołać od wyrzucenia z mieszkania" jestesmy juz wszyscy ekspertami od hyresrätt.
påslag na czynsz przy wynajmowaniu z drugiej reki moze byc max 15%.
a przy wynajeciu tylko pokoju z drugiej reki, to tez sa wytyczne.
jaka cena wyjsciowa jest tych z pierwszej reki skoro z drugiej to kilkanascie tysiecy?





  Profil uzytkownika: pati_sko     
kawaler


Wpisów: 11195
Od: 2008-10-01
2021-10-25 15:17
Z pierwszej reki kontrakt w Sztokhomie zalatwiony na czarno zeby nie stac w kolejce kilkanascie lat to koszt kilkaset tysiecy koron.
Ostatnio jedna kobieta zaplacila 2.400.000kr i stracila te pieniadze bo przy zamianie na wieksze mieszkanie na Östermalm dopatrzono sie oszustwa i nie dostala ani mieszkania ani zwrotu na czarno zaplaconych pieniedzy
  Profil uzytkownika: kawaler     
alwa12


Wpisów: 10928
Od: 2015-08-26
2021-10-25 15:48
Kawaler, to chyba jakas stuknieta byla, za taka sume
mogla kupic wlasnosciowke.

A co z tym kims co przyjal taka lapowke ?
  Profil uzytkownika: alwa12     
black sabbath


Wpisów: 8184
Od: 2012-06-16
2021-10-25 16:27
2.400000 to raczej normalne wcale mnie nie dziwi
  Profil uzytkownika: black sabbath     
kawaler


Wpisów: 11195
Od: 2008-10-01
2021-10-25 17:02
Podbne wlasnosciówki kosztuja tam 20-30+ milionów, wiec oplaca sie dac 5-10% tej sumy za kontrakt na czynszówke, który mozna zawsze odsprzedac i nie trzeba wiazac az tak duzej gotówki.
  Profil uzytkownika: kawaler     
Anna ZM


Wpisów: 348
Od: 2011-10-25
2021-10-25 17:52
Za 2 400 000 kr nie kupi się mieszkania w Sztokcholmie /Östermalm.
Najtańsze za około 3 000 000 kr ma 17 m2 powierzchni. Sami sprawdźcie na hemnecie.
  Profil uzytkownika: Anna ZM     
pati_sko


Wpisów: 8777
Od: 2006-05-15
2021-10-25 19:21
"Z pierwszej reki kontrakt w Sztokhomie zalatwiony na czarno zeby nie stac w kolejce kilkanascie lat to koszt kilkaset tysiecy koron."


jak ktos ma pojebane w głowie to płaci.
na czarno. nielegalnie.
adres na podryw, albo inne podobne płytkości

bo o sam "dach nad glowa" nie chodzilo


ale chyba nie o takich skrajnosciach tu piszemy, co?


  Profil uzytkownika: pati_sko     
kawaler


Wpisów: 11195
Od: 2008-10-01
2021-10-25 22:18
Piszemy o calym spektrum, adres na podryw?
No to moze lepiej Rinkeby-Tensta ten adres gwarantuje prawdziwe uczucia
  Profil uzytkownika: kawaler     
pati_sko


Wpisów: 8777
Od: 2006-05-15
2021-10-26 06:07
Ty pracowales z komunalnymi spoldzielniami, Ty masz doswiadczenie a wiec zawierzam Ci ze masz racje.


musisz miec racje

****
ja moje wnioski wyciagnelam z internetow.
Moga być mylne.
Ja tu nie jestem ekspertem nod spoldzielni.
Ty jestes.

a wiec:

Na bogate starsze panie mlodzi "leca" młodzieniaszki. Wszystko moze byc tu udawane (i posiadanie czegoś i chuć).
Moze byc prawdziwe. Moze byc u "szarego czlowieka" i ludzi, ktorzy pojawiaja sie wplotkarskich portalach.

Relacja starszy pan o młoda pani też jest.



Inne przykłady tez bym mogla podac, ale Wy starsze pokolenie z takich instragramow nie korzystacie. A mi nie chce sie tłumaczyc i opowiadac


  Profil uzytkownika: pati_sko     
kajetan
Sztokholm


Wpisów: 16573
Od: 2000-09-01
2021-10-26 11:19
Kawaler, to chyba jakas stuknieta byla, za taka sume
mogla kupic wlasnosciowke."


Miejsce w garazu moze...
  Profil uzytkownika: kajetan     
alwa12


Wpisów: 10928
Od: 2015-08-26
2021-10-26 18:48
Stuknieta, stuknieta.

Jest takie miasteczko, blisko Sztokholmu, ca.35 minut
pociagiem na Centralen.
Zadnych gangow, zadnych nowoprzybywajacych, dobre szkoly
natura ze glowe urywa- dookola malownicze jeziora
w lasach- spokoj, kultura i paradiset dla dzieci,
doroslych i starcow- zadnych burd- czysto i wesolo.

Ty Kajetan byles tam kiedys, ja od lat jezdze co roku latem bo mam przyjaciol pod Åker.

Miaseczko to Mariefred, gdzie za 2.400.000 mozna kupic
bardzo ladne mieszkanie a nawet radhus na poboczach
wraz z ogrodkiem.

Zyskuje sie spokoj a jak jest potrzeba rozrywki to
Sztokholm na wyciagniecie reki w pol godziny.

Zreszta i w Mariefred mozna sie zabawic, bo maja
najlepsza, wykwintna restauracje w calym Sörmland
i nie tylko, w ktorej szedzki dwor czesto gosci
i sie bawi.

Dlatego napisalam ze stuknieta, bo ani mieszkania,
ani gotowki.

  Profil uzytkownika: alwa12     
black sabbath


Wpisów: 8184
Od: 2012-06-16
2021-10-26 19:57
moj kolega zamienil radhus na hyres w sztokholmie,
  Profil uzytkownika: black sabbath     
Forum -> Życie w Szwecji -> Przepisy dotyczące pobytu w Szwecji
Pokaż wpisy






Ogólnobudowlane. (Karlstad)
Sprzatanie (Fjärås)
Firma sprzątająca zatrudni Panie (Stockholm)
Sprzątanie (Stockholm)
opiekunka do dziecka (Woj. Kalmar)
Praca dla stolarzy budowlanych. (Strömstad)
Praca dla spawaczy (Järfälla)
Firma sprzatajaca-Sztokholm (Sztokholm)
Więcej





Scenariusze na życie w Szwecji.
Agnes na szwedzkiej ziemi
Historia pomnika Sven Jerringa.
Agnes na szwedzkiej ziemi
Segregacja honorowa w szwedzkich przedszkolach.
Agnes na szwedzkiej ziemi
Puzzle Pucio 'Co tu pasuje' i 'Czego brakuje' - recenzja
Polska Mama Za Granicą
Polski hydraulik i najnowsze opowieści ze Szwecji - recenzja
Polska Mama Za Granicą
Polyglutt - szwedzka aplikacja książkowa wspierająca wielojęzyczność dzieci
Polska Mama Za Granicą
Sigtuna - najstarsze miasto Szwecji [zdjęcia]
Szwecjoblog - blog o Szwecji


Odwiedza nas 50 gości
oraz 2 użytkowników.


Wszystkie szczepionki przeciwko Covid-19 są bezpieczne i dokładnie przetestowane https://t.co/E5sUOUcFxS
Wszyscy, którzy ukończyli 18 lat, otrzymają propozycję szczepionki przeciwko COVID-19. https://t.co/wfDf3ZvTwb
2020-02-16 All Inclusive - przedstawienie teatralne https://t.co/ab0UqTsjrU
2020-02-16 All Inclusive - przedstawienie teatralne https://t.co/aqbzjleF5Z
Michał Wiśniewski i Classic w Göteborgu - relacja https://t.co/9sIesWFphe
Wiecej
Szczepienie
Samochod elektryczny vs zima
Szwedzki „wstyd przed lataniem” napędza renesans podróży koleją
Katarzyna Tubylewicz: W Sztokholmie to, gdzie mieszkasz, zaskakująco dużo mówi o tym, kim jesteś
Migracja przemebluje Szwecję. Rosną notowania skrajnej prawicy
Szwedka, która wybrała Szczecin - Zaczęłam odczuwać, że to już nie jest mój kraj
Emigracja dała mi siłę i niezależność myślenia










© Copyright 2000-2021 PoloniaInfoNa górę strony