Odwiedzin 37799626
Dziś 70
Czwartek 25 kwietnia 2024

 
 

[sv] En saga på två hjul

 
 

Tekst: Michał Haykowski

2/2003
 



Ingen infödd svensk kan, utan en enorm ansträngning, korrekt uttala namnet på denna polska stad. När Johan Wahlbäck, VD på Kronan Cykel Svenska AB, försöker sig på detta kommer det ut ett visslande ljud från hans läppar. Inte förrän ett antal försök kan en polack lista ut vad Wahlbäck försöker säga - nämligen Przasnysz. Det är verkligen ett svåruttalat namn. Gåtan blir inte lättare att lösa av ytterligare förtydliganden om att i just den staden finns en av Europas största cykeltillverkare!

Företaget och fabriken Kross historia är som en klassisk amerikansk saga: skoputsaren som blir miljonär. Bara att denna gång är det en sann berättelsen och inte amerikansk utan polsk. Sagan kunde bli verklighet tack vare kommunismens fall, ekonomiska reformer och uppkomsten av marknadsekonomi. I en sömnig liten stad, belägen i en utpräglad jordbruksregion 110 km nordöst om Warszawa, öppnade Zbigniew Sosnowski 1990 en cykelbutik. Tre år senare fanns några butiker utspridda på olika orter. Så småningom fick företaget en egen grossisthandel. Ägaren var medveten om att man, för att hålla sig kvar på den allt mer konkurrensutsatta marknaden, var tvungen att investera vinsterna i företagets utveckling. Man började förbereda produktion av egenkonstruerade cyklar. 1996 rullade de första cyklarna av monteringsbandet i den nybyggda fabriken i Przasnysz. Cyklarnas försäljningsframgång gav upphov till framtagning av nya konstruktioner och ett år senare kom Kross ut på marknaden med två nya modeller. Tre år efter produktionsstarten hade företaget 20 % av den inhemska marknaden och en produktion på 230.000 cyklar per år.

Detta var förstås inte slutet på Kross utveckling. År 2000 hade marknadsandelarna ökat till 33 %, tillverkningen till 400.000 och företaget började exportera. Från Przasnysz åkte 10.000 cyklar utomlands.

För närvarande tillverkar Kross Sp. z o o årligen 600 tusen cyklar varav 400 tusen hamnar på den polska marknaden, resten går på export. Man planerar att 1 miljon cyklar ska lämna fabriken i Przasnysz år 2005. Kross kommer då att bli den största cykeltillverkaren i Europa. Företaget har ett utbud på upp till 44 olika cykelmodeller. Från trehjulingar för barn till dyra och komplicerade trekking - city cyklar. Här ingår även de så kallade klassiska cyklarna som för närvarande genomgår en renässans. Enkla, bekväma och kraftiga. Till dessa hör den svenska militärcykeln ‘Kronan’. Konstruktionen utfördes för över 40 år sedan för att tillgodose svenska arméns behov. Kronan tjänade det militära länge och när man slutade använda den blev cykeln ett populärt civilt färdmedel. Kronan Cykel Svenska AB, som köpte rättigheterna till varumärket och konstruktionen, har sedan 5 år tillbaka producerat för den publika marknaden. I början tillverkades cykeln i Holland men sedan hittades en ny samarbetspartner - Kross i Przasnysz. Konstruktionsavdelningen har arbetat fram en produktionsteknologi för en modernare Kronan-cykel. Den är 8 kg lättare än prototypen. Man använder rostfritt material och har utfört andra förbättringar t ex. lagt till växlar m. m.

Cykeln tillverkas för Kronan Cykel Svenska AB som bl. a distribuerar cyklarna via olika specialkampanjer. Exempelvis kan Dagens Nyheters och Sydsvenskans läsare köpa cykeln, eller anställda på Ericsson. En av de intressantare marknadsföringsgreppen är att cykeln marknadsförs som ett miljövänligt och hälsosamt tjänstefordon som kan ersätta bilen i många företag.

Kronan från Przasnysz exporteras via det svenska företaget till många länder. Den säljs i Danmark, Holland, Frankrike och t o m på Nya Zeeland. Förberedelser görs för att gå in på den Amerikanska, Italienska och Tyska marknaden. I Polen har cykeln rent av blivit trendig och den marknadsförs i exklusiva magasin som ett klassiskt åkdon för relativt rika kunder.

Kross förbereder också en egen exportoffensiv. Målet är att hälften av de tillverkade cyklarna säljs utomlands. Förutom Sverige talas det om export till USA, Danmark, Holland, Frankrike och Storbritannien. Här ser man möjligheterna att vidareutveckla företaget.

Kross är den främsta arbetsgivaren i Przasnysz med omnejd. Man har mellan 500 och 700 anställda, beroende på säsong. En ytterligare ökning av försäljningen skulle även innebära fler arbetstillfällen. Detta kan uppnås bland annat genom en introduktion av nya modeller och ökad marknadsföring. Det var anledningen till att företaget för ett tag sedan sponsrade en händelse som uppmärksammades i polsk och utländsk massmedia. För första gången i historien trampade en cyklist ned för en 27 våningar hög byggnad - Kulturpalatset i Warszawa, det vill säga cyklade ner för en lodrätt vägg. Cykeln var förstås tillverkad av Kross och tidigare hade man förberett lämplig säkerhetsutrustning för både personen och cykeln. Nu talas det om att en liknande nedförsåkning kommer att genomföras med en Kross-cykel. Denna gång utför... Empire State Building i New York.

 

Michał Haykowski
Suecia Polonia (2/2003)


 






praca w restauracji (stockholm)
Firma sprzatajaca - Cleanflat (STOCKHOLM)
Praca - sprzątanie (Spånga)
Spawacz 136/138 Sztokholm (Sztokholm)
Potrzebna pomoc na dzis (ok 4 godz.) (Södertälje)
sprzatanie Bålsta (Bålsta )
Sprzątanie/Grafik/Sztokholm (Sztokholm )
Praca od zaraz! (Malmo)
Więcej





Ugglegränd o jednej z najkrótszych uliczek w Sztokholmie.
Agnes na szwedzkiej ziemi
Szwecja o smaku lukrecji czyli spotkanie w bibliotece Morenowej.
Agnes na szwedzkiej ziemi
Kristineberg slott – piękny pałacyk z Kungsholmen.
Agnes na szwedzkiej ziemi
Firma Sprzątająca
Polka w Szwecji
Moja historia cz.5
Polka w Szwecji
Przygoda z malowaniem
Polka w Szwecji
Nowe szwedzkie słowa 2023 - nyord
Szwecjoblog - blog o Szwecji


Odwiedza nas 6 gości
oraz 0 użytkowników.


Rozwod w Szwecji i opieka nad dzieckiem
Szwedzki „wstyd przed lataniem” napędza renesans podróży koleją
Katarzyna Tubylewicz: W Sztokholmie to, gdzie mieszkasz, zaskakująco dużo mówi o tym, kim jesteś
Migracja przemebluje Szwecję. Rosną notowania skrajnej prawicy
Szwedka, która wybrała Szczecin - Zaczęłam odczuwać, że to już nie jest mój kraj
Emigracja dała mi siłę i niezależność myślenia










© Copyright 2000-2024 PoloniaInfoNa górę strony