Odwiedzin 37801480
Dziś 1924
Czwartek 25 kwietnia 2024

 
 

[sv] Örnen och tre kronor

 
 

Foto: Ignacy Skwarcan

2/2002
 



Största intrycket på kungen gjorde det persiska sändebudet, rättare sagt hans utomordentligt rika orientaliska dräkt. Monarken betraktade en lång stund den exotiska gestalten iförd en gigantiskt turban. Skrattande och tydligt fascinerad visade han på gestalten för drottning Silvia.

I det tysta samtalet uttryckte han förmodligen sitt beklagande över det att för närvarande inget av dem andra sändebud som lämnar sina kreditbrev i det kungliga slottet är så mångfärgat klädd.

Sändebudet från det avlägsna Persien, det vill säga dagens Iran, blev inte alls förlägen av dessa uttryck av visat intresse. Inte då han stolt marscherade i ett följe framför ögonen på den breda folkmassan. Än mindre nu, när hans gestalt på pappret tilldrog sig uppmärksamhet från Kungen Karl den XVI Gustav.

Konstnären har sett honom bland andra deltagare i den högtidliga inresan till Krakow av kung Sigismund den III med österriska ärkeprinsessan Konstancja, som var på väg till sitt bröllop och prinsessans kröning i Wawels katedral.

Artistens syfte var att bevara för eftervärlden bilden av det ovanliga tillfället samt dess deltagare. Förmodligen anfördes detta uppdrag till flera konstnärer. En enda person kunde inte återge i bilden de hundratalets karakteristiska gestalter, dräkter, uniformer, flaggor, ekipage, hästar och allt annat som passerade framför hans ögon. På platser utmed sträckan som följet passerade gjorde man skyndsamma skisser. Dessa blev senare underlag för skapandet av en mer än 15 meter lång panoramamålning som föreställde förbipasserandet av hela denna färggranna kortegen. Detta panorama kallas i Polen för ”Stockholmsrullen”, medan i Sverige kallas den ”Warszawa Rullen” eller ”Polska Rullen”. Varför?



En målning av sådan längd och dessutom målad på en pappersremsa var man tvungen att förvara ihoprullad. Panoraman skapades i Polen, förmodligen i Warszawa eller kanske i Krakow. Med all säkerhet har man förvarat den i Warszawas slott. Därifrån har man fört ut den till Sverige som krigsbyte 1655 eller något senare. Precis när det hände och vem som gjorde det är inte känt. Trots att man skrev upp de viktigaste krigsbytena i staden Malbork innan man skickade dem ut över havet, förekommer denna rulle inte i något till våra dagar bevarat register. Vad man vet är att den först 1902 överfördes från Riksarkivet till det Kungliga Vapen Förrådet. Där fanns den utan att väcka något speciellt intresse ända till 1974.

Då bestämde man på Olof Palmes initiativ att återlämna den till Polen. Förevändningen var då återuppbyggnaden efter krigsskadorna av det Kungliga Slottet i Warszawa, samt den svenska statsministerns första besök i Polen.

Många regeringar - inte enbart europeiska – överlämnade till det på nytt återuppbyggda Slottet olika minnesmärken förknippade med Polen, som på olika vägnar hade hamnat i främmande länder. I april 1974 överlämnades Rullen av Olof Palme till de rättmätiga ägarna. Denna gest från svenska regeringen har välkomnats med stor tacksamhet från Polsk sida däremot i Sverige väckte detta blandande känslor och åsikterna blev delade. Rullen var när den nådde Warszawa inte i det bästa skicket. Därför arbetade tre specialister under tre år (1987-1990) med konserveringen av detta minnesmärke för att återställa dess ursprungliga utseende. Dessa ansträngningar och de stora kostnader har ej varit förgäves. Rengjort, lagat och renoverat tilldrar sig målningen verkligen uppmärksamhet med sina rika färger och sitt tema. Bästa beviset på det var Karl den XVI Gustavs stora intresse då han såg Rullen i Warszawa på utställningen på det Kungliga Slottet. Det Svenska kungaparet besökte Warszawa den 8 april 2002 för endast en dag. Man avbröt sitt besök i Slovakien för att kunna inviga den stora utställningen ”Örnen och Tre Kronor. Polsk - Svenska grannskapet vid Östersjön i modern tid”. Utställningen har tillkommit under beskydd av den svenske kungen och den polska presidenten. Tyvärr saknades vid invigningen president Aleksander Kwasniewski som just då befann sig i Sydamerika. Istället för presidenten var hedersvärden Sejmens ordförande Marek Borowski. Invigningen av utställningen hade en mycket högtidligt karaktär. Konsert, flera tal, klippning av band och besök på expositionen. Mottagningen ordnades av det kungliga paret för honoratiores. Ansvarig för förplägnaden vid mottagningen var Christer Lingström, vars officiella titel är Svensk Ambassadör för den Kulinariska Konsten. Han sade sig ledas av mottot ”Från det svensk-polska skafferiet” och att han försökte förena de kulinariska traditionerna i båda länderna. Huvudrätten på menyn var marinerade nötköttrullar i två slags såser, Karl Johans svampsås och köttsås, samt polska klimpar, ”kopytka”, gratinerade med svensk Västerbottenost.



Själva utställningen är mycket imponerande. Man har samlat nästan 400 föremål av vilka cirka 150 var lånade från Sverige. På den ovan beskrivna ”Stockholms Rullen” kan man se utöver den stolte persiske sändebudet, en ryttare som håller i handen en stor riksflagga – Sigismunds den III flaggan med den Vita Örnen (polsk symbol) samt Wasa-ättens vapensköld. Just denna flagga i original finns utställd alldeles i närheten. Den har utlånats av Armémuseet i Stockholm. Till Polen har den återkommit endast under några månaden tillsammans med många andra konstföremål och minnesmärken. Vid invigningen sade Sveriges ambassadör i Polen Mats Staffanson: ”En del av de visade utställningsföremålen har vi erövrat i Polen, det kan ej förnekas men det är också vår gemensamma historia”. Utställningens kommissarie doktor Katarzyna Polujan, som har ägnat 4 års arbete för att förbereda utställningen har sagt att svenska museer har endast i två fall vägrat att låna ut föremål till utställningen. I de båda fallen har detta skett uteslutande därför att de var i mycket dåligt skick och man var rädd för att de kunde skadas under transporten. Alla andra önskemål blev tillgodosedda.

De stormiga svensk-polska kontakterna medförde en brytning i Wasa dynastin, uppkomsten av två fientliga grenar och under nästan hela sextonhundratalet återkommande krig mellan båda länderna. Dessa händelser svarar dock endast mot en del av utställningen. Detta krigandet berättas i tavlor, medaljer, vapen, flaggor, rustningar etc. Detta var tiden för slaget vid Kirkholm (Salapis i dagens Litauen), sjöslaget vid Oliwa, belägringen av Jasna Gora och erövringen av Warszawa.

Efter drygt 40 år av fred mellan polskt och svenskt rike började ett nytt krig med Sverige lett av Karl den XII. Då fanns dock ingen av Wasa-ätten på tronen i Warszawa. Polen var indraget i krig mot sin vilja och det resulterade att Polen delades i två läger: de som var mot och de som var för svenskarna. En av de sistnämnda var den otursamme polske monarken Stanislaw Leszczynski. Otursam eftersom han i två omgångar vann och förlorade tronen beroende på framgångar eller förluster för hans svenske vän.

På utställningen visar man ett porträtt av Karl den XII till häst målat av den polske kungen. Målningen var utlånad av Drottningholms Slott.

Gustav den III och Stanislav August Poniatowski, som har fått mycket utrymme på utställningen, bekrigade inte varandra. Båda försökte reformera sina länder. De var båda tillgivna konstmecenater och sysslade med vetenskap, konst, arkitektur mm. Det finns många minnen efter dem kvar samt flera byggnader som var projekterade på deras uppdrag.

Gustav den III mördades på Stockholms Opera av en attentatsman. Stanislaw August dog i Petersburg som flyktning när Polen hade försvunnit från Europas karta. Båda väntades att gå ett tragiskt öde till mötes. Just om deras liv, handlingar och deras hov berättar utställningens sista del.

Utställningen ”Örnen och Tre Kronor” upptar ett stort utrymme, många salar samt den största på slottet Senators salen. I början planerade man att visa utställningen även i Stockholm, men man kunde inte finna tillräckligt stora utrymmen i Sveriges huvudstad. Utställningen ”Örnen och Tre Kronor” kommer att visas på Slottet i Kalmar, men museets representant Odd Zschiedrich anser att man inte heller i Kalmar har tillräckligt med utrymme. En del av föremål kan alltså inte visas upp. Utställningen kommer att invigas i april år 2003.

Carl den XVI Gustav i sitt samtal med direktör av museet på Warszawa Slottet - professor Andrzej Rottermund utryckte oro om huruvida utställningen skulle komma att väcka intresse hos den polska publiken. En liknande utställning i Paris blev föga populär. Professor Rottermund försökte stilla kungens oro. Och han fick rätt. Många besöker utställningen dagligen och den är omskriven i den polska pressen, dessutom har man uppmärksammat den i många TV kanaler och i radio. Egendomligt nog har svensk media inte med ett enda ord nämnt utställningen ”Örnen och Tre Kronor”.
 

Foto: Ignacy Skwarcan
Suecia Polonia (2/2002)


 






Praca dla operatora koparki (Stockholm)
🌟 Szukamy pracownikow do zespołu sprzątającego! (Stockholm)
Praca dla Ogolnobudowlanca (malmö)
Sprzatanie (Sztokholm)
Firma zatrudni (Bandhagen )
praca w restauracji (stockholm)
Firma sprzatajaca - Cleanflat (STOCKHOLM)
Praca - sprzątanie (Spånga)
Więcej





Ugglegränd o jednej z najkrótszych uliczek w Sztokholmie.
Agnes na szwedzkiej ziemi
Szwecja o smaku lukrecji czyli spotkanie w bibliotece Morenowej.
Agnes na szwedzkiej ziemi
Kristineberg slott – piękny pałacyk z Kungsholmen.
Agnes na szwedzkiej ziemi
Firma Sprzątająca
Polka w Szwecji
Moja historia cz.5
Polka w Szwecji
Przygoda z malowaniem
Polka w Szwecji
Nowe szwedzkie słowa 2023 - nyord
Szwecjoblog - blog o Szwecji


Odwiedza nas 38 gości
oraz 0 użytkowników.


Szwedzki „wstyd przed lataniem” napędza renesans podróży koleją
Katarzyna Tubylewicz: W Sztokholmie to, gdzie mieszkasz, zaskakująco dużo mówi o tym, kim jesteś
Migracja przemebluje Szwecję. Rosną notowania skrajnej prawicy
Szwedka, która wybrała Szczecin - Zaczęłam odczuwać, że to już nie jest mój kraj
Emigracja dała mi siłę i niezależność myślenia










© Copyright 2000-2024 PoloniaInfoNa górę strony