Odwiedzin 37801325
Dziś 1769
Czwartek 25 kwietnia 2024

 
 

[sv] Vad nytt till havs?

 
 

 
1/2002
 

Den kommande säsongen ser ut att föra med sig många nyheter på de rutter som sjövägen förbinder Sverige med Polen. Säkert är att det kommer nya fartyg och nya linjer. Konkurrensen hårdnar och kampen om kunderna tilltar, vilket vi passagerare bara har att vinna på.

Låt oss börja med Polska Zagluga Baltycka SA - PZB, som agerar på passagerarmarknaden under namnet Polferries. Det alltjämt största rederiet, med säte i Kolobrzeg, har under senaste år genomgått en allvarlig kris. Styrelser och ordföranden har avlöst varandra i tät följd. Varje ny styrelseordförande har enträget "upptäckt Amerika" och godtyckligt ändrat föregångarnas beslut och koncept. Kostsamma investeringar, vilka genomfördes utan grundlig marknadsanalys, ledde till att PZB hamnade på ruinens brant.

Det som har räddat rederiet var utförsäljning av egendom, bl.a. färjeterminalen i Swinoujscie, Östersjöns modernaste, samt färjekatamaren Boomerang. Katamaranen skulle bli rederiets stolthet, men blev istället en kvarnsten om ägarens hals. Man var tvungen att sälja den för mindre än halva priset, bara för att bli av med den.

För närvarande ser det ut som att PZB håller på att ta sig ur krisen, men det finns fortfarande anledning oroa sig för dess framtid. PZB:s färjor går sträckan Swinoujscie-Ystad samt Nynäshamn-Gdansk. Den förstnämnda förbindelsen betjänas av den lilla färjan Nieborów, med 21 år på nacken. Den kan inte förbli i tjänst länge till och det är allom bekant att ägaren ser sig om efter ett nytt fartyg (på sista tiden t. ex. i Norge) och efter en köpare till den gamla färjan. Det kanske alltså kommer en nyare och bekvämare efterträdare?

Den ståtliga och stora färjan Polonia på samma sträcka är med sin bättre service en direkt konkurrent till Nieborów. Ägare är två polska rederier, Polska Zegluga Morska och Euroafrica. Fartyget disponeras och förvaltas dock av Unity Line SA, som agerar på ett modern sätt med en ändamålsenlig politik både gällande kampanjer och priser, vilket lockar nya passagerare. Och köket på Polonia anses vara ett av de bästa på hela Östersjön.

Vid sidan av Polonia besitter Unity Line två mindre färjor på samma sträcka, Jan Sniadecki och Mikolaj Kopernik, vilka tjänar till transport av lastbilar och personbilar. Unity Line ökar systematiskt passagerarantalet för varje år. Förra året transporterade man över 200 000 personer och samtidigt står Unity Line utom all konkurrens när det gäller frakt av fordon och lastbilslaster mellan Polen och Sverige. Nästan 80% av all frakt transporteras med dessa färjor.

Det är särskilt dessa transporter som är inkomstbringande. Därför kommer allt oftare signaler från Unity Line om planer på ytterligare en färja. Det är dock inte känt om det är de gamla planerna på att låta två tvillingskepp, Polonia och Scandinavia, betjäna sträckan som ska förverkligas eller om det rör sig om någon annan lösning? Om valet faller på Scandinavia, det vill säga om man tar en ny färja i bruk, kommer inte PZB att ha en chans att konkurrera med ett sådant par. Det kapitalstarkare Unity Line skulle också kunna köpa eller chartra ett bättre skepp än PZB.

Men kanske de två konkurrenterna förenar sina finansiella krafter och istället blir kompanjoner på sträckan Ystad-Swinujscie för att tillsammans kamma hem vinsterna? Ibland nämns även en sådan möjlighet men det är inte mycket som tyder på att det blir av.

Sträckan Karlskrona-Gdynia betjänas av svenska Stena Line AB. Den linjen är inte längre den minsta av de tio linjer det svenska rederiet betjänar, vilket var fallet tills helt nyligen, och därtill växer trafiken från år till år. Förra året transporterades inom loppet av elva månader över 300 000 passagerare (för tre år sedan var siffran 180 000) och behovet av transport av lastfordon ökar årligen från 12 till 17%.

Dessa resultat har man uppnått med endast ett fartyg, Stena Europa! Sedan början på februari har den färjan ersatts av ett nytt fartyg, Stena Traveller, som huvudsakligen är avsett för lastfordon samt tunga lastbilar och bara tar 250 personer. Men sedan 20 mars har Stena Baltica (tidigare Koningin Beatrix), som tar 1800 passagerare, börjat gå i trafik vid sidan av Stena Traveller, med b.la. två restauranger, tre biografer, 547 hytter, fyra konferenslokaler o.d.

Med två fartyg på sträckan har turtätheten ökat, då färjorna avgår såväl på morgonen som på kvällen. I bägge hamnarna pågår arbetet med modernisering av terminalerna. I Gdynia har man detta år anslagit 2,5 milj. dollar för ändamålet men ett framtida uppförandet av en ny terminal, nästan i stadens centrum, är tillkännagivet, i s. k. Presidentens hamnbassäng.

Från och med 23 april sätter det danska rederiet DFDS Seaways AS en helt ny linje i bruk mellan Gdynia och Köpenhamn, och därmed gör de sitt inträde på den polska marknaden.

Efter fyra år av studier och förberedelser har de försiktiga danskarna beslutat sig för att låta ett av sina mindre fartyg, King of Scandinavia, trafikera sträckan. Den till åren komna och flerfaldigt moderniserade färjan tar 1040 passagerare i 262 hytter. Med dess hjälp vill de undersöka linjens lönsamhet, efterfrågan o.d. Denna förbindelsen kan vara intressant för passagerare som reser till och från södra Sverige, då det från Köpenhamn till den svenska kusten bara är ett stenkast, i synnerhet sedan bron förbinder de båda länderna. Och det är just med svenska och norska klienter som DFDS Seaways räknar.

Det finns inte mycket nytt att säga om den lönsammaste och därmed viktigaste linjen för PZB; Nynäshamn-Gdansk. Under sommarsäsongen kommer Silesia att som förut att trafikera sträckan, med bistånd av den uråldriga Rogalin. Om rederiägarna så sent som i höstas tillkännagav sina avsikter att sätta ett nytt efterlängtat fartyg i trafik så har nu alla sådana utfästelser tystnat.

I Kolobrzeg talar man hellre om förbindelsen med Ystad än om Stockholmslinjen. Anser man månne att det är en mindre viktig rutt, som saknar perspektiv? Man bör komma ihåg att ett liknande misstag en gång redan har begåtts! Då satsade man på Malmö och rederiet har än i dag svårigheter att ta sig ur krisen. Det är en alltför värdefull rutt för att nonchaleras. Tätorten Stockholm konsumerar och skapar det största antalet turisttjänster.

Det har det grekiska rederiet Attica Premium AE övertygat sig om, då man under namnet Superfast Ferrier i januari förra året startade en förbindelse med Stockholmsregionen, närmare bestämt Södertälje-Rostock. Och inte ens före högsäsong kan de klaga på brist på intresse. Intresse har också väckts bland polska klienter med hjälp av en ändamålsenlig introduktionskampanj och passagerare som hittills har betraktat vårt land som ett transitland på väg till Sydeuropa har blivit intresserade av möjligheten att via Tyskland slippa det polska vägnätet.

Det expansiva rederiet som marknadsför sig med att det går från hamnar i sju länder på tre hav kanske i framtiden vill pröva lyckan på en linje till Gdansk eller Gdynia? Rykten är i omlopp. Även andra potentiella intressenter som överväger liknande investeringar nämns. Svenskt, till och med polskt kapital förs på tal. Hur det verkligen blir med det får vi med all säkerhet se om några månader eller kanske först efter sommarsäsongen.
 

Suecia Polonia (1/2002)


 






🌟 Szukamy pracownikow do zespołu sprzątającego! (Stockholm)
Praca dla Ogolnobudowlanca (malmö)
Sprzatanie (Sztokholm)
Firma zatrudni (Bandhagen )
praca w restauracji (stockholm)
Firma sprzatajaca - Cleanflat (STOCKHOLM)
Praca - sprzątanie (Spånga)
Spawacz 136/138 Sztokholm (Sztokholm)
Więcej





Ugglegränd o jednej z najkrótszych uliczek w Sztokholmie.
Agnes na szwedzkiej ziemi
Szwecja o smaku lukrecji czyli spotkanie w bibliotece Morenowej.
Agnes na szwedzkiej ziemi
Kristineberg slott – piękny pałacyk z Kungsholmen.
Agnes na szwedzkiej ziemi
Firma Sprzątająca
Polka w Szwecji
Moja historia cz.5
Polka w Szwecji
Przygoda z malowaniem
Polka w Szwecji
Nowe szwedzkie słowa 2023 - nyord
Szwecjoblog - blog o Szwecji


Odwiedza nas 22 gości
oraz 0 użytkowników.


Szwedzki „wstyd przed lataniem” napędza renesans podróży koleją
Katarzyna Tubylewicz: W Sztokholmie to, gdzie mieszkasz, zaskakująco dużo mówi o tym, kim jesteś
Migracja przemebluje Szwecję. Rosną notowania skrajnej prawicy
Szwedka, która wybrała Szczecin - Zaczęłam odczuwać, że to już nie jest mój kraj
Emigracja dała mi siłę i niezależność myślenia










© Copyright 2000-2024 PoloniaInfoNa górę strony