|
 |
Odwiedzin |
38848351 |
 |
 |
Dziś |
1920 |
 |
|
Środa 30 kwietnia 2025 |
 |

 |
|
 |
|
Information om Språk, Kultur och Marknad programmet |
|
 |
|
 |
|
|  2002.03.23
|
Informacja przysłana jesienią 2001 roku przez doc. Janusza Korka.
Hej!
Vid Södertörn Högskola planerar man starta ett polskt SKM (Språk Kultur
Marknad)program från och med HT 2002.
För att kunna fatta beslut i frågan vill man undersöka om det finns redan
utbildade polonister eller personer som studerar polska språket och som är
intresserade av ett sådant program. Här följer en kort beskrivning av
programmet:
Språk, kultur och marknad
inriktning franska, ryska, spanska tyska eller polska.
Kandidat- eller magisterexamen 140/180 poäng
Centrala campus i Flemingsberg
Med dina studier i Företagsekonomi, Språk och Etnologi blir du ekonom med
inriktning på internationell marknad.
Det blir allt viktigare att den som ägnar sig åt internationell verksamhet
utvecklar en speciell kompetens att hantera kulturmöten. För att bli
framgångsrik i detta behövs kunskaper om kulturellt betingade attityder,
värderingar och sedvänjor.
Men det räcker naturligtvis inte. Man måste också ha gedigna kunskaper i
respektive språk. Veta hur man marknadsför varor och tjänster i olika
kulturer. Veta vilka regler som gäller och vilka behov som finns.
Du får en mångvetenskaplig och mångsidig kandidatexamen, användbar i
Sverige och utomlands.
Alla fem språkinriktningarna förbereder dig för verksamhet inom:
större internationellt verksamma företag och förvaltningar
små och medelstora företag i export- och importbranschen
serviceföretag, t ex inom turistbranschen
internationella organisationer och biståndsprojekt
forskningsprojekt
Programmet ger behörighet till forskarutbildning.
Utbildningen är mångvetenskaplig och omfattar tre ämnen: Examensämnet
Företagsekonomi minst 60 poäng, Språk 60 poäng (förutom på språkinriktning
polska; se nedan) och Etnologi 20 poäng. Ämnena varvas med varandra under
sju terminer och integreras alltmer mot slutet av utbildningen. Under
senare delen av utbildningen förväntas du studera en termin vid ett
utländskt utbytesuniversitet. Vi kan hjälpa dig med detta bl a genom
Erasmus/Socrates-programmen.
Företagsekonomin behandlar marknadsföring med ett internationellt
perspektiv. Övriga avsnitt omfattar redovisning, organisation,
finansiering etc. Delar av detta läser du vid ett utländskt universitet.
För språkstudierna i franska, spanska, tyska och polska krävs
förkunskaper. Ryska börjar på nybörjarnivå. Träning i muntlig och
skriftlig språkfärdighet integreras i samtliga delkurser. För att öka den
språkliga medvetenheten och språkkompetensen studeras grammatik och det
företagsekonomiska språket systematiskt. Det valda språkområdets kultur
och historia studeras med hjälp av aktuella tidningsartiklar, TV-program,
film och skönlitteratur. Jämförelser med det svenska samhället är en
grundläggande princip.
För tillträde till den polska inriktningen krävs förkunskaper i polska
motsvarande 40 högskolepoäng. Studiegången blir därmed något kortare än i
övriga inriktningar. I början studerar du bara ekonomi och etnologi.
Språkutbildningen ligger på påbyggnadsnivå och inriktas på fack- och
presspråk samt landets kultur och ekonomisk historia.
Etnologin ger dig grundläggande kunskap om människors liv i skiftande
samhälls- och tidsmiljöer. Studierna är inriktade mot frågor om etnicitet,
mångfald , migration och genus.
Om du är intresserad svara omgående per e-mail,
janusz.korek@sh.se
Antalet intresserade kan avgöra om programmet startas !!!
|
|
|
|





|
|
 | Odwiedza nas 48 gości oraz 0 użytkowników. |
|




|