|
|
Odwiedzin |
37795504 |
|
|
Dziś |
2539 |
|
|
Wtorek 23 kwietnia 2024 |
|
Ten wątek jest stary. Komentowanie wyłączone. |
|
Autor | Samochod z Polski do Szwecji | rodzinka4
Wpisów: 14 Od: 2013-04-03
| 2013-05-01 10:19 Pewnie juz 100 razy omawialiscie ten temat, ale wchodze tu drugi raz i podobnego postu nie znalazlam. Jak wyglada procedura rejestrowania samochodu kupionego w Polsce na szwedzkie blachy itd. Jaki jets koszt, gdzie trzeba isc i czy sie w ogole oplaca (czy nie lepiej kupic po prostu samochodu w Szwecji). Prosze o pomoc i wskazowki. dzieki! | | | tergat
Wpisów: 1 Od: 2013-05-12
| 2013-05-12 17:07 Jako, że sam korzystałem z forum, a dość trudno było znaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące importu samochodu z Polski do Szwecji, chciałbym opisać mój przypadek.
Będąc w Polsce nabyłem samochód popularnej w PL marki rocznik 2008. Z umową kupna, dowodem rejestracyjnym oraz kartą pojadu udałem się do urzędu miasta w dużym zachodnio-pomorskim mieście. Tam poprosiłem o czerwone tablice wywozowe oraz wyrejestrowanie samochodu. Taka przyjemność kosztowała mnie cos kolo 118 zł. Z czerwonymi tablicami, tymczasowym (jeden miesiąc ważności dowodem), potwierdzeniem wyrejestrowania z PL oraz starym ubezpieczeniem (od poprzedniego właściciela) zapakowałem się na prom do Szwecji.
Dodam, że polski urzędnik wpisał w moim tymczasowym dowodzie moj szwedzki adres.
Po przyjeździe do Szwecji, pierwsze co chciałem zrobić to wypełnić online podanie o weryfikacje pochodzenia pojazdu (ursprungskontroll)
Jako, ze nie mam szwedzkiego prawa jazdy baza danych transportstyrelsen w miejscu gdzie wypełnia sie podanie o weryfikacje danych pojazdu http://www.transportstyrel sen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungs kontroll/Ansok-om-ursprungskontroll/
wyrzucała przy pierwszym kroku (skontaktuj się z obsługą klienta). Zadzwoniłem do transportstyrelsen i w 5 minut wprowadzili mnie do systemu. Nastepnie wypelnilem wszystkie- pola potrzebne sa podstawowe dane pojazdu. Wyslalem do nich podanie online i wydrukowalem potwierdzenie. Otrzymamy rownież kwit na przelew (700 SEK). Ja uiściłem go tego samego dnia (dwa dni później otrzymałem od transportstyrelsen dokładnie taki sam druczek, było w nim napisane, ze o ile już jest zapłacone to należy poniechać kolejnej wpłaty.
Co jest ważne. W czasie wypełniania podania o weryfikacje pochodzenia pojazdu istnieje możliość zgłoszenia prośby o przyzanie tymczasowych tablic. Ja tego nie zrobilem, dlatego tez nie będę się z wami dzielił informacjami.
Kolejnym krokiem, ktory należy wykonać dość szybko, najlepiej tego samego dnia jest wysłanie wydruku z transportstyrelsen z dowodem rejestracyjjnym oraz w moim przypadku z potwierdzeniem wyrejestrowania pojazdu z Polski (zróbcie kopie wszystkiego co wysyłacie, dokumenty nigdy do was nie wróca). List należy wysłać jako list wartościowy (värdeförsändelser) lub polecony.
Ja wyslalem jako polecony (rekommenderad). Na stronie transporstyrelsen możecie sprawdzać które podania są rozpatrywane danego dnia (tylko na szwedzkich stronach). W moim przypadku zajęło to tydzien i jeden dzień. Pocztą do domu otrzymałem list z numerem sprawy (ärende nr). Dopiero posiadając ten numer można zadzonić do bilprovningen i umówić sie na sprawdzenie samochodu. Ja popełnilem taki błąd, że umówiłem sie tylko na registreringbesiktning.
Jako, ze nie złożyłem podania o tymczasowe tablice, zgodnie ze szwedzkim prawem mogłem jeździć po Szwecji tylko przez 7 dni od dnia wjazdu samochodem do Szwecji. Dlatego też, należy poprosić w bilprovningen o wysłanie do was do domu „bevis om avtalad tid” czy potwierdzenia, ze jesteście umówieni na przegląd.
Sama kontrola przebiegła gładko, technik był bardzo szczęśliwy, ze miałem ze sobą swiadectwo homologacji. Poprzepisywał dane, popatrzył czy wszystko jest ok i nadał mi numer rejestracyjny. Koszt kontorli i nadania tablic 1380 SEK.
Zadowolony, ze to juz koniec zabawy zapytałem sie go czy to wszystko. Popatrzyl na date produkcji, zobaczył, że samochód jest starszy niż 3 lata i powiedział, że już czas na kontorlbesiktning. Miałem szczęście, ze akurat mieli miejsca i wzieli mnie od ręki. Dlatego dobrze się od razu umawiać na registreringbesiktning i kontrolbesiktning (jeśli samochód jest starszy niż 3 lata, koszt 320 SEK ale, że nie robiłem rezerwacji telefonicznej i wzieli mnie od ręki zapłacilem za tzw drop in 60 SEK wiecej)
Przegląd przeszedł gładko i pojechałem do domu.
Tutaj zaczął sie cyrk z ubezpieczeniem. Większość firm u ktróch sprawdzałem ceny odmawiała mi ubepieczenia jako, że samochód z importu. Kazali sprawdzić z moim bankiem lub firmą u której mam ubezpieczenia domu. Ja mam konto w Swedbank i od nich dostałem bardzo dobra oferte ubezpiecznia. Wszystko zalatwiłem przez telefon, kase sami pobrali z konta.
Dwa lub trzy dni później otrzymałem pocztą tablice. Należy je aktywować online. Od momentu aktywacji miałem trzy tygodnie na zapłacenie podatku od samochodu. W moim przypadku za samochod z 2008, benzyna 1,4 wyszło troche ponad 1000 koron.
Teraz ciesze się samochodem na szwedzkich blachac. Aaa, numeru tablic nie można wybrać, dostaje sie z systemu akurat takie które są wolne.
Do dzisiaj nie mam pewności z jedna rzeczą. Na polskich tablicach i ubezpieczeniu można jeździć tydzien. Ja jak jechałem na przegląd, jechałem po ponad dwóch tygodniach. Nie udało mi sie znaleźć żadnej firmy, która by chciała ubezpieczyć tylo na podstawie numeru nadowzia. Może wam sie uda. Ja pojechałem ze starym polskim ubezpieczniem w kieszeni. Nic sie nie stało, ale nie wiem czy zgodnie z prawem.
Samochodem wjechałem do Szwecji 3 kwietnia a 23 kwietnia mialem juz wszystko załatwonie. Myśle, ze cieżko zalatwić to szybciej. Czas na rozpatrzenie podania w transportstyrelsen, później czas na przegląd. Na pewno pare dni można zbić. Jeśli macie 450 koron więcej to poroście o tymczasowe tablice, bedzie wam łatwiej z ubezpieczniem i nie będziecie sie denerować, że tyle się czeka na przegląd.
Aaa. Transportsyrelsen akceptuje wszystkie dokumenty po polsku, nie trzeba robić żadnych tłumaczeń. Wy możecie też wjechać na normalnych polskich blachac i dopiero po pełnym przerejestrowaniu wyrejestrować samochód w Polsce. Ja tutaj opisałem jak ja rozwiązałem sprawe rejestracji w Szwecji.
Powodzenia!
| | |
|
| Ten wątek jest stary. Komentowanie wyłączone. |
|
|
|
|
| Odwiedza nas 36 gości oraz 0 użytkowników. |
|
|